Program nauki

W Klasie lotniczej szkolenie do licencji pilota jest bezpłatne, prowadzone w ramach zajęć szkolnych.

I rok

Teoria – 61 godzin. Przedmioty:

  • historia lotnictwa
  • aerodynamika i mechanika lotu
  • meteorologia
  • nawigacja
  • prawo lotnicze
  • osiągi i planowanie lotu
  • higiena lotnicza
  • skoki spadochronowe
  • budowa szybowców i wyposażenie
  • łączność
  • bezpieczeństwo lotnicze

Program nauki obejmuje również lektury: „Medale na chmurach” T.Rejniak, „Skrzydlate wspomnienia” W.Rychter, „Dywizjon 303” A.Fiedler, „Los jest myśliwym” E.Gann, „Wielki Cyrk” P.Clostermann, „Sprawa honoru” L.Olson & S.Cloud, „Myśliwcy” W.Urbanowicz, „Czarne krzyże nad Polską” S.Skalski, „Pilot gwiaździstego znaku” K.Meisner, „Trzy diamenty” K.Meisner.

Dodatkową atrakcją będą spotkania z autorytetami lotnictwa cywilnego, wojskowego czy komunikacyjnego.

Podstawą do przystąpienia do praktycznego kursu szybowcowego jest zaliczenie egzaminu z wszystkich przedmiotów lotniczych, które są przeprowadzane w formie testów.

Nauka latania – obóz letni – 1-2 turnusy, czas trwania ok. 16 dni.

Szkolenie szybowcowe przeprowadzane jest na lotnisku sportowym Aeroklubu Lubelskiego w Radawcu. Uczniowie odbywają loty z instruktorem w dwumiejscowym szybowcu Bocian, idealnym do nauki ze względu na swoje właściwości pilotażowe. Szybowiec startuje z pomocą wyciągarki, która w zależności od siły wiatru pozwala uzyskać około 300 metrów wysokości. Loty zaczynają się w godzinach porannych.

Nauka latania to ok. 50 lotów „po kręgu” z instruktorem (lot trwa 5-6 minut). W tym czasie uczeń nabywa umiejętności lotu po prostej, nauki zakrętów, nauki startu i lądowania, budowy kręgu nadlotniskowego, radzenia sobie w sytuacjach niebezpiecznych i awaryjnych, wyprowadzania z korkociągu.

Dziennie uczeń wykonuje 6-8 lotów. Po kilkunastu dniach latania z instruktorem i opanowaniu wszystkich podstawowych umiejętności, przeprowadzany jest egzamin. Po jego zaliczeniu, uczeń może wykonać samodzielnie 10 lotów.

II rok

Teoria – 50 godzin. Przedmioty:

  • Przepisy wykonywania lotów
  • Wiedza o szybowcu i zapoznanie z konstrukcjami jednomiejscowymi
  • Osiągi i planowanie lotu szybowcem
  • Człowiek – możliwości i ograniczenia
  • Nawigacja lotnicza
  • Meteorologia lotnicza
  • Zasady lotu
  • Łączność radiowa

Szkolenie praktyczne

Druki rok nauki przygotowuje ucznia do lotów samodzielnych. Uczeń wykonuje loty doskonalące, w tym uczy się lądowania z wiatrem, wytracania wysokości z pomocą ślizgów i „esowania”, lądowania w terenie przygodnym. Następnie odbywa się nauka startów za samolotem. Po zaliczeniu holów, uczeń nabywa umiejętności lotów termicznych i żaglowych. Dodatkowo, przeszkala się na szybowiec jednomiejscowy, dokonując w nim samodzielnych lotów.

W drugim roku szkolenia przewidziano 17 startów za wyciągarką i 25 startów za samolotem w czasie ok. 16 godzin.

III rok

Szkolenie teoretyczne w celu uzyskania licencji pilota szybowcowego PL(G). Łącznie – 50 godzin wykładów:

  • Prawo i przepisy lotnicze
  • Zasady lotu – siły aerodynamiczne występujące w poszczególnych figurach akrobacji
  • Osiągi i planowanie lotu
  • Taktyka przelotowa
  • Człowiek – możliwości i ograniczenia
  • Nawigacja
  • Meteorologia

Szkolenie praktyczne

  • Loty termiczne i żaglowe – 5 godz. samodzielnie w  3 lotach
  • Przeloty szkolne – 5 godz. samodzielnie lub z instruktorem w 3 lotach
  • Akrobacja podstawowa

W ramach programu przewidziane są także obozy szkoleniowe w górach, wyjazdy do lotnisk wojskowych, komunikacyjnych oraz wiele innych atrakcji zapoznających ucznia z różnymi aspektami dzisiejszego lotnictwa.