Program nauki
W Klasie lotniczej szkolenie do licencji pilota jest bezpłatne, prowadzone w ramach zajęć szkolnych.
I rok
Teoria – 61 godzin. Przedmioty:
- historia lotnictwa
- aerodynamika i mechanika lotu
- meteorologia
- nawigacja
- prawo lotnicze
- osiągi i planowanie lotu
- higiena lotnicza
- skoki spadochronowe
- budowa szybowców i wyposażenie
- łączność
- bezpieczeństwo lotnicze
Program nauki obejmuje również lektury: “Medale na chmurach” T.Rejniak, “Skrzydlate wspomnienia” W.Rychter, “Dywizjon 303” A.Fiedler, “Los jest myśliwym” E.Gann, “Wielki Cyrk” P.Clostermann, “Sprawa honoru” L.Olson & S.Cloud, “Myśliwcy” W.Urbanowicz, “Czarne krzyże nad Polską” S.Skalski, “Pilot gwiaździstego znaku” K.Meisner, “Trzy diamenty” K.Meisner.
Dodatkową atrakcją będą spotkania z autorytetami lotnictwa cywilnego, wojskowego czy komunikacyjnego.
Podstawą do przystąpienia do praktycznego kursu szybowcowego jest zaliczenie egzaminu z wszystkich przedmiotów lotniczych, które są przeprowadzane w formie testów.
Nauka latania – obóz letni – 1-2 turnusy, czas trwania ok. 16 dni.
Szkolenie szybowcowe przeprowadzane jest na lotnisku sportowym Aeroklubu Lubelskiego w Radawcu. Uczniowie odbywają loty z instruktorem w dwumiejscowym szybowcu Bocian, idealnym do nauki ze względu na swoje właściwości pilotażowe. Szybowiec startuje z pomocą wyciągarki, która w zależności od siły wiatru pozwala uzyskać około 300 metrów wysokości. Loty zaczynają się w godzinach porannych.
Nauka latania to ok. 50 lotów “po kręgu” z instruktorem (lot trwa 5-6 minut). W tym czasie uczeń nabywa umiejętności lotu po prostej, nauki zakrętów, nauki startu i lądowania, budowy kręgu nadlotniskowego, radzenia sobie w sytuacjach niebezpiecznych i awaryjnych, wyprowadzania z korkociągu.
Dziennie uczeń wykonuje 6-8 lotów. Po kilkunastu dniach latania z instruktorem i opanowaniu wszystkich podstawowych umiejętności, przeprowadzany jest egzamin. Po jego zaliczeniu, uczeń może wykonać samodzielnie 10 lotów.
II rok
Teoria – 50 godzin. Przedmioty:
- Przepisy wykonywania lotów
- Wiedza o szybowcu i zapoznanie z konstrukcjami jednomiejscowymi
- Osiągi i planowanie lotu szybowcem
- Człowiek – możliwości i ograniczenia
- Nawigacja lotnicza
- Meteorologia lotnicza
- Zasady lotu
- Łączność radiowa
Szkolenie praktyczne
Druki rok nauki przygotowuje ucznia do lotów samodzielnych. Uczeń wykonuje loty doskonalące, w tym uczy się lądowania z wiatrem, wytracania wysokości z pomocą ślizgów i “esowania”, lądowania w terenie przygodnym. Następnie odbywa się nauka startów za samolotem. Po zaliczeniu holów, uczeń nabywa umiejętności lotów termicznych i żaglowych. Dodatkowo, przeszkala się na szybowiec jednomiejscowy, dokonując w nim samodzielnych lotów.
W drugim roku szkolenia przewidziano 17 startów za wyciągarką i 25 startów za samolotem w czasie ok. 16 godzin.
III rok
Szkolenie teoretyczne w celu uzyskania licencji pilota szybowcowego PL(G). Łącznie – 50 godzin wykładów:
- Prawo i przepisy lotnicze
- Zasady lotu – siły aerodynamiczne występujące w poszczególnych figurach akrobacji
- Osiągi i planowanie lotu
- Taktyka przelotowa
- Człowiek – możliwości i ograniczenia
- Nawigacja
- Meteorologia
Szkolenie praktyczne
- Loty termiczne i żaglowe – 5 godz. samodzielnie w 3 lotach
- Przeloty szkolne – 5 godz. samodzielnie lub z instruktorem w 3 lotach
- Akrobacja podstawowa
W ramach programu przewidziane są także obozy szkoleniowe w górach, wyjazdy do lotnisk wojskowych, komunikacyjnych oraz wiele innych atrakcji zapoznających ucznia z różnymi aspektami dzisiejszego lotnictwa.